Mówi się, że klienci „kupują oczami”, dlatego niezwykle ważna jest odpowiednia prezentacja asortymentu. Wsparciem w tym trudnym wyzwaniu jest fotografia produktowa. Czym wyróżniają się jej rodzaje? Jak zacząć tworzyć zdjęcia produktowe?
Spis treści:
- Fotografia produktowa i jej typy
- Jaki obiektyw do fotografii produktowej wybrać?
- Co jest potrzebne do fotografii produktowej?
Fotografia produktowa i jej typy
Pisanie o fotografii produktowej zacznijmy od próby jej zdefiniowania. W prostym ujęciu, można powiedzieć, że to dziedzina zajmująca się atrakcyjną prezentacją artykułów do sprzedaży. Jej najpopularniejszymi wariantami są packshot i aranżowana fotografia produktowa, czyli still life. Czym różnią się od siebie?
Czym jest packshot?
Packshot to rodzaj zdjęcia produktowego, wykonanego na jednolitym, najczęściej białym tle. Zadaniem fotografa tworzącego tego typu ujęcia jest jak najwierniejsze odwzorowanie rzeczywistego wyglądu produktu.
Pisząc o packshotach, zacytuję amerykańskiego fotografa sportowego Neila Leifera, który stwierdził, że „czasem najtrudniej jest zrobić najprostsze zdjęcia”. Wykonanie dobrego packshota nie należy bowiem do banalnych zadań. Istotne jest odpowiednie oświetlenie, nie tylko produktu, ale także tła. Światło powinno być miękkie i równomierne, by wszystkie elementy przedmiotu były dobrze widoczne, a biel była biała. Nie zawsze jednak udaje się osiągnąć idealne barwy, dlatego warto być przygotowanym na ewentualne poprawki w postprodukcji!
Czym jest still life?
Po przetłumaczeniu na język polski określenie still life, w pierwszej chwili możemy być zaskoczeni. Martwa natura? To zazwyczaj kojarzy się z kompozycjami z owoców, kwiatów, książek czy napojów, z symbolami, a nie sprzedażą. Okazuje się jednak, że ten termin funkcjonuje także w fotografii produktowej. I tak, jak w malarstwie istotne są w niej światło i kolor.
Still life to kreatywna, aranżacyjna fotografia produktów, najczęściej wykorzystywana w reklamach i mediach społecznościowych. Ten rodzaj zdjęć daje możliwość nie tylko ciekawego ukazania produktu, ale także zaprezentowania filozofii marki. Konieczne będzie zaplanowanie scenografii wraz z rekwizytami, oświetlenia oraz kompozycji produktów. Taka fotografia ma przykuwać uwagę, wzbudzać emocje i działać na wyobraźnie. W twórczym szaleństwie warto jednak pamiętać, by produkt był przedstawiony w rzeczywisty sposób.
Fotografia produktowa i psychologia koloru
Wykonując aranżowane zdjęcia still life można zaszaleć z oświetleniem, teksturą tła czy kolorami. Te ostatnie mogą wywoływać konkretne emocje, a to warto wykorzystać w komunikacji. Choć psychologia barw jest częściowo uzależniona od pochodzenia kulturowego i religii, można powiedzieć, że jest uniwersalna. Dzieli je na ciepłe, zimne i neutralne. Zimne to między innymi niebieski, fioletowy i zielony, ciepłe – czerwony, pomarańczowy i żółty, a neutralne to czerń, biel i szarość.
Co odzwierciedlają konkretne kolory?
- Niebieski to barwa wierności i harmonii, dlatego można ją wykorzystać budowaniu zaufania do marki. Niektórzy zwracają uwagę na to, że zmniejsza on apetyt, dlatego warto go unikać wykonując zdjęcia kulinarne.
- Zielony jest kolorem relaksu, przywraca równowagę i uspokaja.
- Fioletowy pobudza wyobraźnię, a także podkreśla ekskluzywność produktu.
- Czerwień przyciąga uwagę i zachęca do impulsywnych zakupów. To także kolor miłości i radości, dlatego często wykorzystywany jest w kampaniach walentynkowych.
- Pomarańczowy symbolizuje ciepło, bezpieczeństwo i optymizm, dlatego może sprzyjać entuzjastycznym zakupom.
- Żółty kojarzy się ze słońcem, radością, ale jednocześnie jest barwą ostrzegawczą. Można wykorzystywać go do podkreślenia unikatowej cechy produktu.
- Czerń z kolei jest synonimem elegancji.
- Biel natomiast podkreśla delikatność i subtelność produktu.
Jak zastosować psychologię koloru w fotografii produktowej? Najprostszym sposobem jest użycie konkretnego tła lub rekwizytu. Ciekawym rozwiązaniem na uzyskanie wyrazistych i kontrastowych kadrów jest wykorzystanie kolorów przeciwstawnych na kole barw. Stosując kolory analogiczne stworzymy natomiast wrażenie harmonii.
Jaki obiektyw do fotografii produktowej wybrać?
Na początku przygody z fotografią produktową warto zapamiętać jedną ważną zasadę: unikajmy obiektywów szerokokątnych. Ich niewątpliwą zaletą jest szeroki kąt widzenia, mają jednak zdecydowaną wadę – przy bliższych ujęciach widocznie zniekształcają perspektywę, przez co fotografowany obiekt może wyglądać nieatrakcyjnie.
Rzeczywistość najlepiej odwzorowuje obiektyw standardowy – dla APS-C 35 mm, a dla pełnej klatki 50 mm. Jeśli nasza scenografia nie jest zbyt rozbudowana, a na fotografowany przedmiot należy zrobić zbliżenie, świetnie sprawdzą się obiektywy z ogniskową: 70 mm, 85 mm lub 105 mm. Na szczególną uwagę zasługują szkła z oznaczeniem macro. Pozwalają bowiem na naprawdę niewielkich obiektów z bliskiej odległości. Optymalnym rozwiązaniem są obiektywy zmiennoogniskowe, na przykład 50-200 mm, dzięki którym unikniemy konieczności zmiany szkła w trakcie pracy.
Przeczytaj także: Słowniczek pojęć: rodzaje obiektywów
Co jest potrzebne do fotografii produktowej?
Jak wiadomo, fotografia produktowa nie istniałaby bez fotografowanego produktu. Niezwykle ważne jest także oświetlenie. By w pełni kontrolować efekty zdjęć, najlepiej wykorzystać zewnętrzne źródło światła – ciągłe lub błyskowe. Warto fotografować aparatem na statywie. Dzięki temu wyeliminujemy ewentualne poruszenia oraz zyskamy pewność, że odpowiednio ustawiliśmy ostrość. Co jeszcze może przydać się w fotografii produktowej?
Tło do fotografii produktowej
Elementem równie istotnym jak oświetlenie jest tło do fotografii produktowej. Od niego bowiem zależy charakter zdjęć. Przy packshotach najlepiej sprawdzą się jednokolorowe, gładkie tła – na przykład białe i czarne. W fotografii still life natomiast możemy poeksperymentować, wybierając z wielu kolorów i tekstur.
Najtańszym rozwiązaniem jest kolorowy brystol, jednak ten sprawdzi się głównie przy fotografowaniu mniejszych produktów. Warto także pamiętać, że nie jest to materiał zbyt trwały – widać na nim każdą plamę, zagięcie i łatwo go rozerwać. Ciekawą, chyba najpopularniejszą, opcją jest tło winylowe. Łatwo je wyczyścić, jest wytrzymałe i niedrogie. W ofertach producentów znajdziemy bardzo dużo wariantów kolorystycznych i tekstur. Atrakcyjnym rodzajem tła jest także to, które wykonamy samodzielnie, na przykład z desek, folii i innych tworzyw.
Stół i namiot bezcieniowy
Na studiach wiele razy słyszałam, że fotografia produktowa nie istnieje bez stołu bezcieniowego. Najlepiej sprawdzi się on, oczywiście, w kontekście packshotów. Czym jest ta konstrukcja? Jest zbudowana z aluminiowego stelaża z białą pleksi. Lampy, najlepiej z softboxami, by światło było miękkie, ustawia się po bokach i z przodu. By uzyskać czystszą biel i zniwelować cienie można też ulokować lampę pod pleksi, by światło padało od dołu.
Trochę mniej zaawansowanym, a przynajmniej wymagającym mniejszej ilości miejsca rozwiązaniem, jest użycie namiotu bezcieniowego. To box wykonany z półprzezroczystego białego materiału. Tutaj również potrzebne jest oświetlenie, jednak nie musimy dodatkowo rozpraszać światła modyfikatorami. Na rynku dostępne są także warianty z wbudowanym oświetleniem LED, przy których nie trzeba stosować zewnętrznych lamp.
Podobno Ansel Adams powiedział kiedyś, że „nie istnieją reguły opisujące dobrą fotografię, są tylko dobre fotografie”. Pamiętając zatem o tym, by nasza fotografia produktowa była odpowiednio oświetlona, a tym samym jak najlepiej pokazywała każdy element przedmiotu, eksperymentujmy. Może to właśnie najbardziej szalony pomysł skradnie serca naszych klientów?
2 Replies to “Fotografia produktowa – krótki przewodnik”