World Press Photo 2022 w nowej odsłonie

World Press Photo
Tekst przeczytasz w: 12 Min

Konkurs World Press Photo przeszedł gruntowne zmiany. Wprowadzono zupełnie nowy podział kategorii oraz sposób oceniania. Jak prezentuje się tegoroczna edycja?

Spis treści:

World Press Photo to najważniejszy konkurs fotografii prasowej organizowany od 1956 roku. Spośród zgłoszeń z całego świata wybierane są pojedyncze zdjęcia i fotoreportaże najlepiej dokumentujące wydarzenia minionego roku. Dotychczas nagradzano prace w kategoriach: Problemy współczesne, Środowisko, Aktualności, Projekty długoterminowe, Natura, Portrety, Sporty oraz Relacje.

Nowa formuła konkursu

W tegorocznej edycji konkursy nastąpiło wiele zmian. Postanowiono zrezygnować ze znanych do tej pory kategorii i wprowadzić etapy: regionalny i globalny. Pierwszy podzielono na 6 regionów: Afrykę, Azję, Europę, Północną i Centralną Amerykę, Amerykę Południową oraz Południowo-Wschodnią Azję i Oceanię. Istotne jest miejsce wykonania zdjęcia, a nie narodowość fotografa. Fotografie są oceniane w 4 kategoriach: Zdjęcia pojedynczne, Reportaże, Projekty długoterminowe oraz Open Format. Co jest nowością na tego typu konkursach, ostatnia kategoria dopuszcza projekty multimedialne, kolaże czy interaktywne filmy dokumentalne. W skład każdego jury wchodzą członkowie znający specyfikę regionu.

Dlaczego zdecydowano się na zmiany?

–Musieliśmy spojrzeć na konkurs z innej stronyzmienić jego konstrukcję i format oceniania, by zwiększyć obecność regionów, które były w naszych konkursach niedoreprezentowane. Konkursu powinien być platformą, na której można usłyszeć wiele głosów oraz zobaczyć wiele historii, byśmy mogli stać się organizacją, która odzwierciedla ten świat – powiedziała Anna Lena Mehr, dyrektorka konkursu. Nowy model konkursu zakłada wyłonienie regionalnych zwycięzców, którzy następnie powalczą o nagrodę na etapie globalnym.

World Press Photo 2022 – zwycięzcy regionalni

24 marca ogłoszono wyniki pierwszego etapu konkursu World Press Photo. Spośród 64 823 zdjęć 4 066 fotografów ze 130 krajów lokalne jury wyłoniło 24 regionalnych zwycięzców z krajów takich jak Argentyna, Australia, Kanada, Kolumbia, Bangladesz, Brazylia, Ekwador, Egipt, Francja, Niemcy, Grecja, Indie, Indonezja, Japonia, Madagaskar, Meksyk, Niderlandy, Nigeria, Norwegia, Palestyna, Rosja, Sudan i Tajlandia. Kogo wyróżniono?

Afryka

W kategorii Zdjęcia pojedyncze: „Sudan Protests”, Faiz Abubakr Mohamed

Protestująca odrzuca puszkę z gazem łzawiącym, która została wystrzelona przez siły bezpieczeństwa podczas marszu domagającego się zakończenia rządów wojskowych. Chartum, Sudan, 30 grudnia 2021 roku.

World Press Photo
„Sudan Protests”. Foto Faiz Abubakr Mohamed

W kategorii Reportaże: „Afraid to go to School”, Sodiq Adelakun Adekola/Agence-France Presse

Seria fotografii dotyczy porwań uczniów przez grupy Islamistów oraz uzbrojone gangi ze szkół w Nigerii. W 2014 roku kampania #BringBackOurGirls doprowadziła do międzynarodowych protestów i szerszych dyskusji o porwaniach. Obecnie jednak media milczą na ten temat. Według nigeryjskiego prezydenta Muhammadu Buhariego ponad 12 milionów dzieci – w szczególności dziewcząt – przeżywa traumę, przez co boi się chodzić do szkoły.

World Press Photo
„Afraid to go to School”. Foto Sodiq Adelakun Adekola/Agence-France Presse
World Press Photo
„Afraid to go to School”. Foto Sodiq Adelakun Adekola/Agence-France Presse
World Press Photo
„Afraid to go to School”. Foto Sodiq Adelakun Adekola/Agence-France Presse
World Press Photo
„Afraid to go to School”. Foto Sodiq Adelakun Adekola/Agence-France Presse

W kategorii Projekty długoterminowe: „The Zebu War”, Rijasolo/Riva Press

Projekt opowiada o starciach społeczności południowego i zachodniego Madagaskaru ze złodziejami. Przez dziesięciolecia tamtejsza wiejska ludność doświadczała przemocy i codziennej kradzieży ich zebu, czyli bardzo cenionego bydła garbatego, przez grupy mężczyzn zwanych „dahalo” (co z grubsza tłumaczy się jako „bandyci”).

Zebu są posagiem, używa się ich w rytuałach i ceni za mięso. Od lat 70. narastająca nierówność ekonomiczna i kryzys żywnościowy zaostrzyły kradzieże i przemoc. Często dochodzi do śmiertelnych starć między wiejskimi społecznościami i grupami dahalo. Interwencja rządu przeciwko temu procederowi była ostra, a w 2014 roku Amnesty International oskarżyła malgaskie siły bezpieczeństwa o masowe akty przemocy.

World Press Photo
„The Zebu War”. Foto Rijasolo/Riva Press
World Press Photo
„The Zebu War”. Foto Rijasolo/Riva Press
World Press Photo
„The Zebu War”. Foto Rijasolo/Riva Press
World Press Photo
„The Zebu War”. Foto Rijasolo/Riva Press

Wszystkie zdjęcia z projektu znajdują się w galerii na stronie World Press Photo.

W kategorii Open format: „The Longing of the Stranger Whose Path Has Been Broken”, Rehab Eldalil

Projekt powstał, by zwalczać stereotypy. Beduini od wieków zamieszkiwali półwysep Synaj, od dawna spotykali się z dyskryminacją. Nadal są postrzegani jako kolaboranci podczas izraelskiej okupacji Synaju w latach 1967-1982, kiedy zostali, by chronić swoją ziemię. Kobiety beduińskie również były przedstawiane w egipskich mediach w sposób niewłaściwy i stereotypowy.

Wydrukowane na tkaninie portrety kobiet z gminy zostały wyszyte przez nie same, a mężczyźni mieli swój udział w ręcznie pisanej poezji. Fotografka to aktywistka. Od 15 lat jest aktywną członkinią społeczności.

World Press Photo
„The Longing of the Stranger Whose Path Has Been Broken”. Foto Rehab Eldalil
World Press Photo
„The Longing of the Stranger Whose Path Has Been Broken”. Foto Rehab Eldalil
World Press Photo
„The Longing of the Stranger Whose Path Has Been Broken”. Foto Rehab Eldalil
World Press Photo
„The Longing of the Stranger Whose Path Has Been Broken”. Foto Rehab Eldalil

Wszystkie obrazy z projektu znajdują się w galerii na stronie World Press Photo.

Azja

W kategorii Zdjęcia pojedyncze: „Palestinian Children in Gaza”, Fatima Shbair/Getty Images

Palestyńskie dzieci zebrały się ze świecami podczas kruchego zawieszenia broni w Beit Lahia w Palestynie. 25 maja 2021 roku, po proteście izraelskich dzieci przeciwko atakom na Gazę.

World Press Photo
„Palestinian Children in Gaza”. Foto Fatima Shbair/Getty Images

W kategorii Reportaże: „The Cinema of Kabul”, Bram Janssen/The Associated Press

Reportaż opowiada o kulturze jako jednej z ofiar wojny. Po przejęciu Afganistanu przez talibów w sierpniu 2021 roku należące do rządu kino Ariana w Kabulu pozostało zamknięte. Jego personel czekał na informację, czy talibowie zezwolą na wyświetlanie filmów. Mężczyźni przyjeżdżają codziennie do pracy z nadzieją, że w końcu otrzymają wynagrodzenie. Asita Ferdous – pierwsza kobieta-reżyserka – nie została wpuszczona. Na początku 2022 roku kino pozostało zamknięte, a kobietom nie wolno było się tam zatrudniać.

World Press Photo
„The Cinema of Kabul”. Foto Bram Janssen/The Associated Press
World Press Photo
„The Cinema of Kabul”. Foto Bram Janssen/The Associated Press
World Press Photo
The Cinema of Kabul”. Foto Bram Janssen/The Associated Press
World Press Photo
„The Cinema of Kabul”. Foto Bram Janssen/The Associated Press

W kategorii Projekty długoterminowe: „Boundaries: Human-Tiger Conflict”, Senthil Kumaran

Projekt opowiada o koegzystencji ludzi i tygrysów bengalskich. W Indiach ten gatunek jest uważany za zagrożony. Na wolności żyje nawet 3000 osobników. Osady ludzkie, uprawa i rozwój miast wkraczają w naturalne siedliska tygrysów i zmniejszają ich bazę ofiar. Wioski na obrzeżach rezerwatów są często domem dla rdzennych społeczności, których utrzymanie zależy od zwierząt gospodarskich, rolnictwa lub lasów. Konflikt pojawia się, gdy tygrysy zabijają zwierzęta gospodarskie, a czasami ludzi, co choć rzadkie, zwykle ma miejsce, gdy wściekłe grupy otaczają tygrysy, które weszły do osad.

World Press Photo
„Boundaries: Human-Tiger Conflict”. Foto Senthil Kumaran
World Press Photo
„Boundaries: Human-Tiger Conflict”. Foto Senthil Kumaran
World Press Photo
„Boundaries: Human-Tiger Conflict”. Foto Senthil Kumaran
World Press Photo
„Boundaries: Human-Tiger Conflict”. Foto Senthil Kumaran

Wszystkie fotografie z projektu można znaleźć w galerii na stronie World Press Photo.

W kategorii Open format: „Blue Affair”, Kosuke Okahara

„Blue Affair” to kontemplacyjny, eksperymentalny film dokumentalny zbudowany na doświadczeniach fotografa z wizyty w Koza (oficjalnie Okinawa) w Japonii oraz o tym, jak miejsca i ludzie powracają do niego w snach. Film składa się z nieruchomych obrazów wykonanych przez Okaharę w Koza w ciągu trzech lat. Fotograf pokazuje, w jaki sposób wspomnienia przenikają do snów oraz prosi nas o ponowne rozważenie związku między snami a przeżytą rzeczywistością.

World Press Photo
„Blue Affair”. Kosuke Okahara
World Press Photo
„Blue Affair”. Foto Kosuke Okahara
World Press Photo
„Blue Affair”. Foto Kosuke Okahara
World Press Photo
„Blue Affair”. Foto Kosuke Okahara

Wszystkie obrazy z projektu można zobaczyć w galerii na stronie World Press Photo.

Europa

W kategorii Zdjęcia pojedyncze: „Evia Island Wildfire”, Konstantinos Tsakalidis/Bloomberg News

Panayiota Kritsiopi krzyczy, gdy pożar zbliża się do jej domu w wiosce Gouves na greckiej wyspie Evia, 8 sierpnia 2021 roku.

World Press Photo
„Evia Island Wildfire”. Foto Konstantinos Tsakalidis/Bloomberg News

W kategorii Reportaże: „As Frozen Land Burns”, Nanna Heitmann/Magnum Photos

To opowieść o Jakucji, która rozciąga się na północnym wschodzie Federacji Rosyjskiej. Ta kraina ma powierzchnię ponad trzech milionów kilometrów kwadratowych. Doświadczyła niszczycielskich pożarów, poważnego zanieczyszczenia dymem i topnienia wiecznej zmarzliny w 2021 roku. Do połowy sierpnia ponad 17,08 miliona hektarów zostało spustoszone przez pożar. Według Greenpeace Russia to obszary większe niż te spalone przez pożary w Grecji, Turcji, Włoszech, USA i Kanadzie łącznie. Program monitorowania i oceny Arktyki informuje, że ogrzewa się ona szybciej niż średnia światowa.

World Press Photo
„As Frozen Land Burns”. Foto Nanna Heitmann/Magnum Photos
World Press Photo
„As Frozen Land Burns”. Foto Nanna Heitmann/Magnum Photos
World Press Photo
„As Frozen Land Burns”. Foto Nanna Heitmann/Magnum Photos
World Press Photo
„As Frozen Land Burns”. Foto Nanna Heitmann/Magnum Photos

W kategorii Projekty długoterminowe: „Ukraine Crisis”, Guillaume Herbaut/Agence VU’

Projekt, wykonany w latach 2013-2021, przygląda się długofalowemu kontekstowi prowadzącemu do wojny w Ukrainie w 2022 roku. Napięcie między wschodem a zachodem Ukrainy zaostrzyło się w 2014 roku, kiedy wspierane przez Kreml siły zajęły Półwysep Krymski, a separatyści we wschodnich regionach Doniecka i Ługańska ustanowili samozwańcze republiki ludowe, co nie jest oficjalnie uznawane przez większość społeczności międzynarodowej.

W lutym 2021 roku Rosja zaczęła budować siły zbrojne na granicach Ukrainy. W grudniu Władimir Putin wysunął szereg żądań w zakresie bezpieczeństwa, między innymi trwałego wykluczenia Ukrainy z członkostwa w NATO, przez co i tak niestabilna sytuacja uległa pogorszeniu. 21 lutego 2022 roku prezydent Putin formalnie uznał niepodległość Donieckiej Republiki Ludowej (DNR) i Ługańskiej Republiki Ludowej (ŁNR). Trzy dni później Rosja rozpoczęła na pełną skalę inwazję na Ukrainę.

World Press Photo
„Ukraine Crisis”. Foto Guillaume Herbaut/Agence VU’
World Press Photo
„Ukraine Crisis”. Foto Guillaume Herbaut/Agence VU’
World Press Photo
„Ukraine Crisis”. Foto Guillaume Herbaut/Agence VU’
World Press Photo
„Ukraine Crisis”. Foto Guillaume Herbaut/Agence VU’

Cały projekt można obejrzeć w galerii na stronie World Press Photo.

W kategorii Open format: „The Book of Veles”, Jonas Bendiksen

„The Book of Veles” zostało opublikowane w kwietniu 2021 roku jako projekt dokumentalny o Veles, prowincjonalnym mieście Macedonii Północnej, które w 2016 roku znalazło się na mapie świata jako epicentrum produkcji fake newsów. Sześć miesięcy po opublikowaniu projektu Bendiksen ujawnił, że to fałszerstwo. Wszystkie przedstawione osoby to komputerowe modele 3D. Tła obrazów zostały wykonane poprzez sfotografowanie pustych przestrzeni w Veles, a następnie przekształcone w przestrzenie 3D.

World Press Photo
„The Book of Veles”. Foto Jonas Bendiksen
World Press Photo
„The Book of Veles”. Foto Jonas Bendiksen
World Press Photo
„The Book of Veles”. Foto Jonas Bendiksen
World Press Photo
„The Book of Veles”. Foto Jonas Bendiksen

Całość projektu można zobaczyć w galerii na stronie World Press Photo.

Północna i Centralna Ameryka

W kategorii Zdjęcia pojedyncze: „Kamloops Residential School”, Amber Bracken/The New York Times

Czerwone sukienki, które zawieszono na krzyżach wzdłuż drogi upamiętniają dzieci, które zginęły w Kamloops Indian Residential School – instytucji utworzonej, by zasymilować dzieci rdzennej ludności Kanady. Kamloops, Kolumbia Brytyjska, 19 czerwca 2021 roku.

World Press Photo
„Kamloops Residential School”. Foto Amber Bracken/The New York Times

W kategorii Reportaże: „The People Who Feed the United States”, Ismail Ferdous, Agence VU’

To historia migrantów pracujących w amerykańskim przemyśle pakowania mięsa. W skali kraju imigranci stanowią 37% siły roboczej przemysłu mięsnego. Podczas pandemii COVID-19 zakłady pozostały otwarte, ponieważ uznano je za infrastrukturę krytyczną. Koronawirus szybko się tam rozprzestrzenił, ponieważ pracownicy pracowali blisko siebie. Badanie przeprowadzone przez amerykańską Grupę Roboczą ds. Środowiska wykazało, że hrabstwa z przemysłem pakującym mięso lub w jego pobliżu zgłosiły dwukrotność średniego krajowego wskaźnika infekcji COVID-19.

World Press Photo
„The People Who Feed the United States”. Foto Ismail Ferdous, Agence VU’
World Press Photo
„The People Who Feed the United States”. Foto Ismail Ferdous, Agence VU’
World Press Photo
„The People Who Feed the United States”. Foto Ismail Ferdous, Agence VU’
World Press Photo
„The People Who Feed the United States”. Foto Ismail Ferdous, Agence VU’

W kategorii Projekty długoterminowe: „Political Year Zero”, Louie Palu

Projekt opowiada o ostatnim roku prezydentury Donalda Trumpa w Stanach Zjednoczonych. Przyniósł on rosnącą polaryzację w kraju, niepokoje społeczne i dezinformację w mediach. Od początku przygotowań do wyborów w USA w 2020 roku prezydent Trump zaczął fałszywie oskarżać kandydatów Demokratów o dywersję sądową i wyborczą. Niepokoje wśród jego zwolenników przerodziły się w zamieszki, których kulminacją był atak 6 stycznia na Kapitol Stanów Zjednoczonych w Waszyngtonie. Później, w styczniu, Trump został po raz drugi oskarżony o podżeganie do zamieszek, później ponownie uniewinniony przez Senat.

World Press Photo
„Political Year Zero”. Foto Louie Palu
World Press Photo
„Political Year Zero”. Foto Louie Palu
World Press Photo
„Political Year Zero”. Foto Louie Palu
World Press Photo
„Political Year Zero”. Foto Louie Palu

Wszystkie fotografie zobaczymy w galerii na stronie World Press Photo.

W kategorii Open format: „The Flower of Time: Guerrero’s Red Mountain”, Yael Martínez/Magnum Photos

Meksyk jest trzecim co do wielkości producentem opium na świecie, a połowa produkcji jest uprawiana w drugim najbiedniejszym stanie, Guerrero. Gospodarka narkotykowa przekształciła strukturę społeczną w dużej mierze rdzennych społeczności rolniczych. By przetrwać, przestawiły sięna uprawę maku. Fotograf umieścił na odbitkach zdjęć zadrapania i ukłucia szpilkami, aby przedstawić traumę i drapanie kwiatu maku podczas wydobywania opium. Kolor czerwony natomiast reprezentuje przemoc narkotykową i krew, a także życie.

World Press Photo
„The Flower of Time: Guerrero’s Red Mountain”. Foto Yael Martínez/Magnum Photos
World Press Photo
„The Flower of Time: Guerrero’s Red Mountain”. Foto Yael Martínez/Magnum Photos
World Press Photo
„The Flower of Time: Guerrero’s Red Mountain”. Foto Yael Martínez/Magnum Photos
World Press Photo
„The Flower of Time: Guerrero’s Red Mountain”. Foto Yael Martínez/Magnum Photos

Wszystkie obrazy z serii są dostępne w galerii na stronie World Press Photo.

Ameryka Południowa

W kategorii Zdjęcia pojedyncze: „San Isidro Settlement Eviction”, Vladimir Encina

Policja aresztuje mężczyznę, podczas gdy jego żona i rodzina stawiają opór podczas eksmisji ludzi z osady San Isidro w Puerto Caldas w Kolumbii. 6 marca 2021 roku.

World Press Photo
„San Isidro Settlement Eviction”. Foto Vladimir Encina

W kategorii Reportaże: „The Promise”, Irina Werning/Pulitzer Center

W sierpniu 2020 roku 12-letnia Antonella, mieszkająca w Buenos Aires w Argentynie, obiecała ściąć swoje długie włosy tylko wtedy, gdy będzie mogła pójść na zawieszone z powodu COVID-19 stacjonarne zajęcia w szkole. Antonella powiedziała, że ofiarowuje swój najcenniejszy skarb w zamian za odzyskanie życia szkolnego. Włosy były jej tożsamością. Powiedziała: „Kiedy w końcu wrócę do szkoły, będą wiedzieć, że jestem inną osobą, czuję się jak inna osoba”. Obcięła włosy 25 września 2021 roku, w weekend przed powrotem na zajęcia.

World Press Photo
„The Promise”. Foto Irina Werning/Pulitzer Center
World Press Photo
„The Promise”. Foto Irina Werning/Pulitzer Center
World Press Photo
„The Promise”. Foto Irina Werning/Pulitzer Center
World Press Photo
„The Promise”. Foto Irina Werning/Pulitzer Center

W kategorii Projekty długoterminowe: „Amazonian Dystopia„, Lalo de Almeida/Folha de São Paulo/Panos Pictures

Cykl fotografii opowiada o zagrożeniach dla Amazonii. Wylesianie, wydobycie, rozwój infrastruktury i eksploatacja zasobów naturalnych nabierają tempa w ramach regresywnej polityki prezydenta Jaira Bolsonaro. Od 2019 roku dewastacja brazylijskiej Amazonii przebiega w najszybszym tempie od dekady. To obszar o niezwykłej różnorodności biologicznej, jest domem dla ponad 350 różnych grup rdzennych. Eksploatacja Amazonii ma szereg skutków, szczególnie dla społeczności tubylczych, które są zmuszone radzić sobie ze znaczną degradacją swojego środowiska, a także stylu życia.

World Press Photo
„Amazonian Dystopia”. Foto Lalo de Almeida/Folha de São Paulo/Panos Pictures
World Press Photo
„Amazonian Dystopia”. Foto Lalo de Almeida/Folha de São Paulo/Panos Pictures
World Press Photo
„Amazonian Dystopia”. Foto Lalo de Almeida/Folha de São Paulo/Panos Pictures
World Press Photo
„Amazonian Dystopia”. Foto Lalo de Almeida/Folha de São Paulo/Panos Pictures

Zobacz cały projekt w galerii na stronie World Press Photo.

W kategorii Open format: „Blood is a Seed” Isadora Romero

„Blood is a Seed” porusza tematy przymusowej migracji, kolonizacji i braku wiedzy o przodkach. Wideo składa się z fotografii cyfrowych i analogowych, z których część została wykonana na przeterminowanej kliszy 35 mm. Film zawiera także rysunki ojca autorki.

W podróży do ich rodzinnej wioski Une, Cundinamarca w Kolumbii, Romero odkrywa zapomniane rodzinne historie. Dowiaduje się o swoim dziadku i prababci, którzy byli „strażnikami nasion” i uprawiali kilka odmian ziemniaków, z których tylko dwie nadal są istnieją.

„Blood is a Seed”. Foto Isadora Romero
World Press Photo
„Blood is a Seed”. Foto Isadora Romero
World Press Photo
„Blood is a Seed”. Foto Isadora Romero
World Press Photo
„Blood is a Seed”. Foto Isadora Romero

Zobacz cały projekt w galerii na stronie World Press Photo.

Południowo-Wschodnia Azja i Oceania

W kategorii Zdjęcia pojedyncze: „Slingshots”, Anonymous/The New York Times

Protestujący używają proc i innej domowej produkcji broni w starciu z siłami bezpieczeństwa w Rangunie w Birmie.

World Press Photo
„Slingshots”. Foto Anonymous/The New York Times

W kategorii Reportaże: „Saving Forests with Fire„, Matthew Abbott/National Geographic/Panos Pictures

Reportaż dotyczy rdzennych Australijczyków, którzy strategicznie spalają ziemię. Ten rytuał znany jest jako „chłodne wypalanie”, gdzie pożary rozchodzą się powoli i spalają tylko zarośla. Mieszkańcy Nawarddeken z West Arnhem Land w Australii od dziesiątek tysięcy lat ćwiczą postrzegają ogień jako narzędzie do zarządzania swoją ojczyzną o powierzchni 1,39 miliona hektarów. Strażnicy Warddeken łączą tradycyjną wiedzę ze współczesnymi technologiami, aby zapobiegać pożarom i zmniejszać w ten sposób CO2 powodujący ogrzewanie klimatu.

World Press Photo
„Saving Forests with Fire”. Foto Matthew Abbott/National Geographic/Panos Pictures
World Press Photo
„Saving Forests with Fire”. Foto Matthew Abbott/National Geographic/Panos Pictures
World Press Photo
„Saving Forests with Fire”. Foto Matthew Abbott/National Geographic/Panos Pictures
World Press Photo
„Saving Forests with Fire”. Foto Matthew Abbott/National Geographic/Panos Pictures

W kategorii Projekty długoterminowe: „Haze”, Abriansyah Liberto

Cykl fotografii porusza kwestię skutków pożarów w Indonezji. Mgła wytworzona przez ogień może mieć wpływ na zdrowie ludzi, ponieważ zawiera drobne cząstki, które mogą wnikać głęboko w płuca. Suche warunki ułatwiają wzniecanie pożarów do oczyszczania gruntów pod rolnictwo. Jest bardzo prawdopodobne, że wymkną się one spod kontroli. Indonezja jest największym na świecie producentem oleju palmowego, a oczyszczanie gruntów na skalę przemysłową ogromnie zwiększyło ryzyko pożarów. Od początku zbierania danych w 1990 roku kraj stracił około jednej czwartej powierzchni leśnej.

World Press Photo
„Haze”. Foto Abriansyah Liberto
World Press Photo
„Haze”. Foto Abriansyah Liberto
World Press Photo
„Haze”. Foto Abriansyah Liberto
„Haze”. Foto Abriansyah Liberto

Zobacz całą serię fotografii w galerii na stronie World Press Photo.

W kategorii Open format: „The Will to Remember”, Charinthorn Rachurutchata

W projekcie zestawiono archiwalne fotografie z masakry studentów Uniwersytetu Thammasat w Bangkoku z 6 października 1976 roku ze zdjęciami zrobionymi przez Rachurutchatę podczas tajlandzkich protestów w latach 2020-2022. Celem było zrozumienie pierwotnych przyczyn dzisiejszych protestów. Fotografka naśladuje japońską sztukę kintsugi, rozrywając zdjęcia, a następnie naprawiając je lakierem i sproszkowanym złotem. Użycie tej formy ma symbolizować transformację traumy w nadzieję na lepszą przyszłość.

World Press Photo
„The Will to Remember”. Foto Charinthorn Rachurutchata
„The Will to Remember”. Foto Charinthorn Rachurutchata
World Press Photo
„The Will to Remember”. Foto Charinthorn Rachurutchata
World Press Photo
„The Will to Remember”. Foto Charinthorn Rachurutchata

Cały cykl dostępny w galerii na stronie World Press Photo.

2 Replies to “World Press Photo 2022 w nowej odsłonie”

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *