Ansel Adams – legenda fotografii krajobrazowej

Ansel Adams
Tekst przeczytasz w: 4 Min
Z wykształcenia był pianistą, jednak największą sławę zdobył dzięki czarno-białym fotografiom krajobrazowym. Co jeszcze zostawił po sobie Ansel Adams?

Spis treści:

Wytwory człowieka albo przyrody nigdy nie wyglądają równie okazale co na zdjęciu Ansela Adamsa. Jego zdjęcie potrafi chwycić widza za serce silniej niż rzeczywisty przedmiot na nim przedstawiony.

Reklama albumu zdjęć Ansela Adamsa (1974) [źródło: Susan Sontag „O fotografii”]

Ansel Adams – mistrz krajobrazu

Ansel Adams
Ansel Adams. Foto J. Malcolm Greany, Domena publiczna, Wikimedia Commons

Urodził się 20 lutego 1902 w San Francisco, był jedynakiem. Już jako dziecko doświadczył trudnych przeżyć. Kiedy miał 4 lata jego rodzinne miasto nawiedziło trzęsienie ziemi, w wyniku którego doznał wypadku. Upust emocjom miało dać skupienie się na muzyce – Ansel poświęcił się jej i poważnie rozważał karierę zawodowego pianisty.

Jednak ciągnęło go również do natury. W 1916 roku po raz pierwszy odwiedził z rodziną Park Narodowy Yosemite. Wtedy też dostał w prezencie od ojca swój pierwszy aparatKodak Brownie. Jego pasja do fotografii rozwijała się. Nauczył się technik fotograficznych oraz pracy w ciemni, a następnie wrócił do parku, by z lepszym sprzętem i umiejętnościami sfotografować go po raz kolejny. Jego pierwsze zdjęcia zostały opublikowane w 1921 roku.

Pierwszy kontrakt na portfolio podpisał w 1927 roku. To okazało się ogromnym sukcesem. Lata 30. również okazały się pomyślne – w 1930 roku pojawiło się jego drugie portfolio, a w 1931 roku pierwsza wystawa zdjęć w muzeum.

Ansel Adams
The Tetons and the Snake River (1942). Grand Teton National Park, Wyoming. Foto Ansel Adams – National Archives and Records Administration. ARC 519904., Domena publiczna, Wikimedia Commons
Ansel Adams
North Palisade, Sierra Nevada, California, USA from Windy Point (Kings Canyon National Park). Foto Ansel Adams, Domena publiczna, Wikimedia Commons
Ansel Adams
Fountain Geyser Pool, Yellowstone National Park,1942. Foto Ansel Adams – US National Archives, Domena publiczna, Wikimedia Commons
Ansel Adams
Canyon de Chelly, panorama doliny. Foto Ansel Adams – National Archives and Records Administration, NAID 519852., Domena publiczna, Wikimedia Commons

O wiele więcej fotografii znajdziemy na stronach US National Archives and Records Administration oraz Galerii Ansela Adamsa.

Nie tylko fotografia krajobrazowa

Grupa f/64

W 1932 roku jedenastu fotografów, Ansel Adams, Imogen Cunningham, John Paul Edwards, Preston Holder, Consuelo Kanaga, Alma Lavenson, Sonya Noskowiak, Henry Swift, Willard Van Dyke, Brett Weston i Edward Weston, założyło grupę f/64. Nazwa pochodziła od wartości przysłony, dzięki której można było osiągnąć bardzo dużą głębię ostrości. Jej celem było promowanie nowego nurtu fotografii, który stał w opozycji do piktorializmu. Postulowano tworzenie „czystej i prostej fotografii”, która miała realistycznie i ostro odwzorowywać rzeczywistość.

System strefowy

W 1941 roku opracowano teorie „systemu strefowego”, której autorami byli Ansel Adams i Fred Archer. Jej założeniem było stworzenie uniwersalnego sposobu pomiaru ekspozycji, który ułatwiał również wykonywanie odbitek.

Odcienie szarości podzielono na 11 stref, rozmieszczonych co 1EV. Strefą środkową była strefa V (18% szarość) i to w niej powinien znajdować się obiekt, na którym mierzy się odbite światło. Jeśli inne elementy okazałyby się za ciemne lub za jasne, należy skorygować ekspozycję, by umieścić obiekt w dalszej strefie.

System strefowy. Grafika Justyna Grochowska
System strefowy. Grafika Justyna Grochowska

Prewizualizacja

Ansel Adams był również twórcą pojęcia wizualizacji, zwanej również prewizualizacją. Poniekąd łączyła się ona z teorią systemu strefowego. Chodziło o to, by wyobrazić sobie, jak ma wyglądać odbitka, jeszcze przed rozpoczęciem wykonywania zdjęcia. Następnie fotografować tak, by osiągnąć pożądany efekt.

Podręczniki technik fotograficznych

Artysta podzielił swoją obszerną wiedzą fotograficzną w kilku podręcznikach. W 1995 roku wydano trzytomową serię: The Camera, The Negative oraz The Print, poruszające tematykę technik fotograficznych, sprzętu, korzystania z filmu i wywoływania go oraz pracy w ciemni i tworzenia odbitek. Na rynku pojawiło się także kilkanaście albumów z fotografiami Adamsa.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.